

Belgrade Raw
Fotografski kolektiv
Nada Pleskonjić,
Fotografkinja i autorka u generativnim vizuelnim praksama
Maja Stanković, red. prof.
Fakultet za medije i komunikacije,
Departman za digitalne umetnosti
Una Popović,
Istoričarka umetnosti
Belgrade Raw je fotografski kolektiv osnovan 2009. godine sa idejom da kroz medij fotografije istražuje socijalne, urbane i političke aspekte života u gradu i stanje zajednice, aktivno beležići svakodnevni život Beograda. Kolektiv je izlagao na više samostalnih izložbi i u okviru mnogih manifestacija i festivala u Srbiji i inostransvu. Pet godina za redom Belgrade Raw je bio organizator događaja Foto-sajam u Beogradu, a četiri uzastopne godine po Srbiji organizovao je seriju radionica dokumentarne fotografije pod nazivom Serbia Raw. 2018. godine kolektiv objavljuje foto-knjigu Serbia Raw u kojoj su objedinjene radionice i materijali nastali u 13 gradova Srbije.
Nada Pleskonjić je vizuelna umetnica i fotografkinja iz Beograda. Diplomirala je na Fakultetu dramskih umetnosti, odsek kamera, i skoro dve decenije razvija autorsku praksu kroz fotografiju, eksperimentalne procese i istraživanja vizuelnih medija.
U svojoj aktuelnoj generativnoj fazi fokusira se na transformacije emocije, tela i identiteta u digitalnim prostorima. Njeni radovi spajaju hladnu preciznost mašinskih sistema sa ranjivošću ljudske psihologije, kreirajući vizuale koji balansiraju između kritike, intime i ironičnih otklona.
Radovi su joj predstavljeni u AI & Architecture Magazine, creAtIva Magazine i na platformi AI-ARTS.org, gde je izabrana među četiri vodeća AI umetnika 2024. godine. Dobitnica je prve nagrade na takmičenju Open Prompters.
Trenutno svoj rad razvija kroz SÉVOLTA studio kao zasebnu autorsku celinu, posvećenu istraživanju savremenog vizuelnog jezika nastalog u spoju kreativnog iskustva i generativnih tehnologija.
Fotografija u umreženom svetu
Govori: Maja Stanković
Maja Stanković je doktorirala istoriju umetnosti na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Beogradu, na Odseku za modernu umetnost (2013). Profesorka je na Fakultetu za medije i komunikacije, na Departmanu za digitalne umetnosti. Autorka je brojnih tekstova objavljenih u naučnim časopisima, kao i kataloga samostalnih i grupnih izložbi i zbornika tekstova o savremenoj umetnosti. Njeno posebno polje interesovanja obuhvata savremenu umetnost, teoriju i digitalnu humanistiku. Jedan je od pokretača prvog elektronskog časopisa za savremenu umetnost www.dipassage.org (2002-2008), studentskog elektronskog časopisa o savremenoj umetnosti i kulturi Propeler (2010-2019). Takođe je kourednik veb platforme o savremenoj umetnosti i teoriji https:// www.studije-savremenosti.org (od 2017-). Samostalno i u saradnji kurirala je više izložbi. Objavila je knjige Fluidni kontekst (2015) i Umrežena slika (2022). Od 2008. godine je član međunarodnog udruženja likovnih kritičara AICA (International Association of Art Critics). Dobitnica je nagrade „Lazar Trifunović“, najvećeg domaćeg priznanja u oblasti istorije i kritike u savremenoj umetnosti, za 2018. godinu.
Politika portreta: portret politike
O zaostavštini fotografkinje Goranke Matić i radu na monografiji „Goranka”
Govori:
Una Popović, istoričarka umetnosti i urednica izdanja
Krajem novembra u Muzeju savremene umetnosti održana je promocija monografije posvećena fotografkinji Goranki Matić. Monografija je koizdavački poduhvat RTS, Službenog glasnika, Muzeja savremene umetnosti, Srđana Šapera i galerije Novembar, Popboksa – društva ljubitelja popularne kulture. Urednici izdanja su Una Popović i Nebojša Grujičić. Događaj promocije je obeležio i dokumentarni film o Goranki Matić autora Borisa Miljkovića.
Fotografski opus Goranke Matić, o fotografijama novog talasa 80tih, studenskih protesta i demonstracijama 90tih, predstaviće Una Popović ko – urednica izdanja i kustoskinja Gorankine retrospektivne izložbe „Iskustvo u gužvi” (2021, MSU). Koliko su fotografije dokument jednog vremena, sta se iz njih moze naučiti i o fotografskom mediju 80tih, koliko su one iz ove pozicije i podsećanje i upozorenje u odnosu na današnji ili neki budući trenutak, možete čuti u četvrtak 11.12. u 19 časova.
Goranka Matić ( 1949 – 2025) bila je prisutna na umetničkoj i fotografskoj sceni više od 40 godina. Od samih početaka, osamdesetih godina prošlog veka, njen rad paralelno se odvijao u domenima novinske, reportažne i umetničke fotografije. Tokom svoje bogate karijere, za potrebe raznovrsnih reportaža i kampanja, Goranka Matić je imala priliku da fotografiše protagoniste savremene umetničke i kulturne scene – umetnike, pisce, glumce, reditelje – kao i brojne političare.
Una Popović je kustoskinja Muzeja savremene umetnosti. Njen rad posredno je vezan za istraživanje u oblasti savremene umetnosti, od istorijskog konceptualizma pa do današnjih praksi. Ostvarila je značajne saradnje sa regionalnom i međunarodnom scenom i organizovala internacionalne projekte. Trenutno na poziciji rukovodioca Zbirke fotografije, filma, videa u MSU.





























